هو

بيشترين پرسش‌ها درباره هوميوپاتي

Persian Homoeopathy FAQs

 

اشكالات علمي و اطلاعاتي اين نوشته، بر عهده اينجانب و برداشت‌هايم از هوميوپاتي و ديد كل‌نگر مي‌باشد. لطفا پرسش‌هايتان را با عنوان homeopathy questions به ايميل وبلاگ من (silence1355@yahoo.com) بفرستيد تا پاسخ‌ها را به‌تدريج به همين صفحه بيفزايم.

 

براي ديدن پاسخ هر سوال، روي آن كليك نماييد.

 

 از تاريخچه هوميوپاتي برايم بگوييد.

گفته مي‌شود كه هوميوپاتي يك طب كل‌نگر است. كل‌نگر يعني چه؟

هوميوپات كيست؟

هوميوپاتي يعني چه؟ دراين باره بيشتر توضيح دهيد.

درباره منشا داروهاي هوميوپاتي و نحوه تجويز آن توضيح دهيد.

هوميوپاتي، چه چيزهايي را مي‌تواند درمان كند؟

چگونه ممكن است دارويي با دوز بسيار كم و آن هم آب خالي، درمان‌كننده باشد؟

شنيده‌ام كه هوميوپات‌ها چيزي به اسم تشخيص و نام‌هاي خاصي براي بيماري‌ها ندارند. پس آنها چه چيزي را درمان مي‌كنند؟

با اين همه ادعا درباره فوائد هوميوپاتي، چرا اين رشته ناشناخته است؟

چه دليل داريد كه نشان دهد داروهاي هوميوپاتي يا همان آبي كه به بيمار مي‌دهيد، تاثير تلقيني نداشته باشد؟

هنگام مراجعه به يك هوميوپات، چه رفتاري بايد داشت؟

وضعيت كنوني هوميوپاتي در جهان و ايران چگونه است؟

رژيم غذايي پيشنهادي هوميوپاتي چيست؟

من به هيچ هوميوپاتي دسترسي ندارم. چه كنم؟ هيچ داروي شيميايي نخورم؟ نزد پزشكان نروم؟

 

 

1- از تاريخچه هوميوپاتي برايم بگوييد.

 

دكتر ساموئل هانمن Samuel Hahnemann بنيان‌گذار هوميوپاتي 10 آوريل 1755 در آلمان به دنيا آمد. پدر ساموئل به وي مي‌آموخت كه هيچ‌چيز را بيهوده نپذيرد و با منطق و استدلال سعي در شناخت پديده‌ها داشته باشد. ساموئل داراي استعداد فراواني در درس‌ها بود و غالبا به همكلاسان خود تدريس مي‌نمود. وي به 8 زبان مختلف تسلط داشت. ساموئل در 24 سالكي موفق شد در رشته‌هاي پزشكي و شيمي فارغ‌التحصيل شود و بعد از مدتي به عنوان پزشكي بسيار حاذق شهرت يافت.

 

در زمان هانمن، رفتار غيرانساني با بيماران متداول بود. (مثلا خون‌گرفتن از بيماران تا سرحد مرگ به اميد بهبودي آنها، به غل و زنجيربستن بيماران رواني و ...) ناكارآمدي پزشكي آن زمان، هانمن را كه فردي بسيار انسان‌دوست و متعهد بود از پزشكي دلسرد كرد. وي بيشتر وقت خود را به ترجمه متون و تحقيق مي‌گذراند.

 

روزي در كتابي چنين خواند كه علت اين كه گياه سينكونا (گنه‌گنه) مالاريا را درمان مي‌كند، تلخي آن است. براي تحليل‌گر موشكافي چون هانمن، اين جمله قابل قبول نبود. هانمن مقداري گنه‌گنه خورد و در كمال شگفتي مشاهده كرد كه علائم خاص بيماري مالاريا (تب، لرز و تعريق) در وي ايجاد شد. با قطع مصرف گنه‌گنه، علائم نيز برطرف شد. وي با تكرار مشاهدات و آزمايش‌هاي خود به اين اصل طلايي هوميوپاتي دست يافت كه همواره «مشابه است كه مشابه را درمان مي‌كند.» يعني دارويي مي‌تواند يك بيماري را براي هميشه درمان كند كه خواص دارويي مشابه با آن بيماري داشته باشد. مثلا اگر شخصي يبوست داشته باشد، هيچگاه با خوردن مسهل به طور دائمي خوب نخواهد شد. بلكه دارويي آن يبوست را خوب مي‌كند كه در يك فرد سالم، دقيقا همان نوع يبوست را ايجاد كند. (البته داشتن ديد كل‌نگر و توجه به همه علائم بيمار الزامي است كه فعلا جاي بحث آن نيست.)

 

هانمن طي حدود نيم‌قرن تلاش بي‌وقفه و با تكيه بر نبوغ اعجاب‌آور خود، هوميوپاتي را به شكلي مدون و علمي درآورد و كشفيات و ابداعات فراواني براي  درمان بيماران و رنجديدگان از خود به يادگار گذاشت. كتاب Organon of Medicine  وي، شاهكاري بي‌بديل در ادبيات پزشكي به شمار مي‌رود كه هانمن در طول حيات خود شش بار آن را مورد بازبيني قرار داد و اكنون ارگانون شش (و پنج)، مرجع اصلي تمامي هوميوپات‌ها مي‌باشد.

 

ابداعات و نوآوري‌هاي دكتر هانمن به حدي است كه اگر هركسي فقط يك مورد از هريك از كارهاي وي را انجام داده باشد كافي است تا نامش در تاريخ جاودان شود: تبيين اصل مشابه‌درماني، بررسي علائم به شكل كل‌نگر، تقويت داروها، استفاده از دوز بسيار كم، پرهيز از عوارض شيميايي، تعريف جديد بيماري و سلامتي، تقسيم‌بندي بيماري‌ها به شكلي جديد و اصولي و بسياري موارد ديگر، همه و همه مديون تلاش‌هاي اين بزرگ‌مرد است.

 

در اپيدمي وبا كه در اروپا جمع زيادي ازمردم را به كام مرگ كشيد، هانمن با تكثير جزواتي، داروهاي هوميوپاتيك اين اپيدمي را به اطلاع تمامي پزشكان شهر رساند و طرز تجويز آن را بيان نمود. تاريخ گواهي مي‌نمايد كه در شهر هانمن، تنها يك بيمار بر اثر وبا جان سپرد! اين امر باعث شد كه هوميوپاتي، در مسير جديدي قرار بگيرد و مخالفان و ناآگاهان به قدرت فراوان آن در درمان پي ببرند.

 

موفقيت‌هاي بي‌نظير هانمن در درمان انواع بيماري‌ها و حسادت‌ها و كارشكني‌هاي  بدخواهان، سرانجام باعث شد كه وي مجبور به ترك كشورش آلمان شود.

مردم فرانسه با احترامي در خور مقام هانمن، پذيراي مقدم وي شدند و او تا آخرين روز حيات در 88 سالگي (1843) براي سلامت بشريت كوشيد  و هنگام مرگ با افتخار گفت: «من بيهوده نزيستم.» موفقيت هانمن در درمان بيماري‌ها به حدي بود كه روي درب مطبش عبارت «ويزيت در برابر درمان» نوشته شده بود؛ يعني تا كسي را درمان نمي‌كرد از وي هزينه‌اي دريافت نمي‌كرد. خياباني كه وي در آن به معالجه بيماران مي‌پرداخت –و همواره به خاطر تراكم بيماران و كالسكه‌هاي آنها مسدود بود- به نام خيابان هانمن نامگذاري شد و مردم فرانسه، وي را با تجليل فراوان در آرامگاه مشاهير و مفاخر ملي فرانسه دفن كردند.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

2- گفته مي‌شود كه هوميوپاتي يك طب كل‌نگر است. كل‌نگر يعني چه؟

 

داستان معروف فيل در مثنوي مولانا را لابد مي‌دانيد. هركسي در تاريكي به فيل دست مي‌زد. يك نفر دستش به گوش او مي‌خورد و مي‌گفت فيل مثل بادبزن است. ديگري دستش به پاي او مي‌خورد و مي‌گفت فيل مثل ستون است .... اين ديدگاه، دقيقا ديدگاه جزءنگر به مسايل است. پزشكي به شكل رايج آن نيز، جز‌ءنگر است. يعني پزشكان بر اساس علايق و سلايق خود، هريك متخصص بخش يا بخش‌هايي از بيماري‌هاي انسان مي‌شوند. مثلا يكي متخصص دستگاه گوارشي مي‌شود، يكي استخوان، يكي قلب، يكي پوست، يكي اعصاب و .... بنابراين اگر شما مثلا زخم معده داشته باشيد، بايد به متخصص آن مراجعه كنيد.

 

هوميوپاتي چون كل‌نگر است، تمام اعضاي بدن و نيز ذهن و شخصيت بيمار را به هم مرتبط مي‌داند. مثلا شايد زخم معده بيمار، مربوط به اعصاب او باشد. بنابراين تا ناراحتي فكري بيمار درمان نشود، همواره امكان زخم معده وجود خواهد داشت. بنابراين اگر ما فقط روي مشكلات يك بخش از بدن بيمار متمركز شويم، از نقش بخش‌هاي ديگر غافل خواهيم ماند. در پزشكي، تکیه بر بيماري است. مثلا پزشك مي‌گويد يك مورد سردرد به من مراجعه كرد، يك مورد دل‌درد به من مراجعه كرد. در هوميوپاتي، بيمار مهم است. هوميوپات مي‌گويد يك بيمار به من مراجعه كرد كه علائمش شامل سردرد، دل‌درد، عصبانيت، درد استخوان، ضعف بينايي و ...  بود. بنابراين بيمار براي هر مشكل، پيش يك متخصص آن مشكل فرستاده نمي‌شود. دقيقا به همين خاطر، ما در هوميوپاتي داروي از قبل تعيين شده براي يك بيماري نداريم. مثلا اين طور نيست كه به هركسي كه سردرد دارد، چشم بسته به او استامینوفن بدهیم، بلكه این سردرد در کنار علایم دیگر شخص است که هویت می یابد و با  درنظر گرفتن سردرد و كليه علائم ديگر آن شخص ، داروي بیمار مشخص می شود.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

3- هوميوپات كيست؟

 

به پزشكي كه به روش هوميوپاتي درمان مي‌كند، هوميوپات مي‌گوييم. اين شخص هم مي‌تواند داراي تحصيلات پزشكي رايج باشد و هم مي‌تواند صرفا هوميوپاتي خوانده باشد.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

4- هوميوپاتي يعني چه؟ دراين باره بيشتر توضيح دهيد.

 

هوميوپاتي از نظر معنا، يعني مشابه‌درماني. هوميوپات، با بررسي كل‌نگر بيمار، يعني با بررسي تمامي علائم ذهني، احساسي، عمومي و جسمي بيمار، تصويري كامل از او به دست مي‌آورد و دارويي مشابه اين وضعيت تجويز مي‌كند. يعني اگر اين دارو را به يك فرد سالم بدهند، همان علائم در او ايجاد خواهد شد. مثلا اگر بيماري با سردرد صبح‌گاهي در سمت چپ سر، ريزش مو، يبوست و بي‌خوابي مراجعه كرده باشد، دارويي به او داده مي‌شود كه اگر اين دارو به يك فرد سالم داده شود، او هم دچار سردرد صبح‌گاهي در سمت چپ سر، ريزش مو، يبوست و بي‌خوابي خواهد شد!

 

اين اصل ثابت و اساسي مشابه‌درماني، در طول دو قرن حيات هوميوپاتي، هزاران بار آزموده شده و شفاي بيماران، دلالت بر صحت آن دارد. (هرچند دلايل علمي هم دارد كه وارد آن نمي‌شويم.) اصولا با درمان معكوس كه بسيار رايج است، هيچگاه شفا اتفاق نمي‌افتد. مثلا كسي با خوردن مسكن، سردردش خوب نمي‌شود و با قطع مسكن، سردردش برمي‌گردد، (و گاهي بدتر شده يا مشكلات بدتر و جديدتر و نيز عوارض خود دارو جايگزين آن مي‌گردد) و يا مشكلات ذهني كسي با خوردن آرام‌بخش، فقط موقتا برطرف خواهد شد و ....

 

مساله مشابه‌درماني فقط در يك جاي پزشكي رايج به شكلي مداوم استفاده مي‌شود كه آن هم واكسيناسيون است. واكسيناسيون نزديك‌ترين مرز پزشكي رايج به هوميوپاتي است كه هرچند به شكلي ناقص استفاده مي‌شود، ولي مي‌بينيد كه باز هم نتايج آن بسيار درخشان و غيرقابل انكار است.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

5- درباره منشا داروهاي هوميوپاتي و نحوه تجويز آن توضيح دهيد.

 

(1) منشا داروهاي هوميوپاتي، طبيعي است. بسياري از مواد گیاهی،  كاني، بعضي سموم (معدني، گياهي و جانوري)، فلزات، اندام‌های مختلف جانوران، نمك‌ها و ... منشا داروها هستند.  اين مواد طبق روش‌هاي خاصي در آب، رقيق، حل و تكان داده مي‌شوند و عملا آن چيزي كه هوميوپات به بيمار مي‌دهد، از لحاظ شيميايي آب خالص است و ماده اوليه، ديگر در آن وجود ندارد. به همين دليل، چون ديگر ماده اوليه وجود ندارد، اصلا عوارض شيميايي آن ماده هم وجود ندارد. اما همين آب به ظاهر خالي، داراي تمام صفات ماده اوليه مي‌باشد و داراي قدرت درماني بسيارفراوان و عميقي مي‌باشد. خوشبختانه فيزيك مدرن اين مساله را توضيح داده و علاقه‌مندان با مراجعه به كتاب‌ها مي‌توانند اين مساله را شخصا بررسي كنند. (به عنوان مثال، كتاب «نحوه تاثير داروهاي هوميوپاتي» كه تاليف دو فيزيك‌دان مي‌باشد و ترجمه نيز شده است.)

 

(2) نكته ديگر آن كه دوز تجويزي داروهاي هوميوپاتي بسياربسيار كم مي‌باشد و همين كوچك‌بودن دوز، باعث مي‌شود كه شاهد اثرات درماني شگفت‌آوري براي بيمار باشيم. (كه از لحاظ علمي و به شكل مستدل قابل توضيح است.) متاسفانه، عامه مردم ما پزشكي را دوست دارند كه مقدار زيادي دارو براي آنان تجويز كند و اين را نشانه خوب‌بودن آن پزشك مي‌دانند.

 

(3) هوميوپاتی کلاسیک، در آن واحد فقط يك دارو به بيمار مي‌دهد و مثل پزشكي رايج مخلوطي از داروها را به او نمي‌دهد. بعضی مکاتب هومیوپاتی که مورد قبول بنیانگذار آن نیستند، ممکن است در آن واحد بیش از یک دارو بدهند.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

6- هوميوپاتي، چه چيزهايي را مي‌تواند درمان كند؟

 

هوميوپاتي يك پزشكي مستقل و جامع است. از درمان موارد حادي مثل سوختگي و جراحات و صدمات تا سرماخوردگي، آلرژي‌ها، بيماري‌هاي دهان (به جز مشكلات فيزيكي دندان‌ها)، بيماري‌هاي پوستي، كودكان، بيماري‌هاي زنان، اپيدمي‌ها و ... تا درمان موارد مشكلي مانند سرطان (به شرط آن كه به مراحل پاياني نرسيده باشد) در حيطه درمان‌هاي هوميوپاتي وجود دارد. بيماري‌هاي ايدز و MS به دليل اين كه نسبتا جديد هستند و هنوز تحقيقات كافي رويشان انجام نشده، جزء مواردي هستند كه نمي‌توان در موردشان نظر قطعي داد. هرچند كه در بعضي كشورها، هوميوپات‌ها نتايجي در اين موارد داشته‌اند، ولي هنوز اتفاق‌نظر كلي در اين باره وجود ندارد. بيماراني كه سال‌هاست انواع و اقسام داروهاي پرعوارض شيميايي را مصرف كرده‌اند و بارها در بدن آنها دخل و تصرف شده نيز به دشواري به داروهاي هوميوپاتي پاسخ مي‌دهند. (هرچند كه بهتر مي‌شوند، ولي به‌سادگي درمان نمي‌شوند.)

در مواردي كه ناشي از صدمات فيزيكي هستند (مثل شكستگي‌ها) اول بايد از رشته‌هاي ديگري مثل جراحي كمك گرفت. مثلا اگر دست كسي شكسته، اول بايد به شكل صحيح جا انداخته شود. بعد مي‌توان با كمك داروي هوميوپاتي سرعت و كيفيت ترميم آن را بهبود داد.

حتي موارد متعددي از درمان تومورها در هوميوپاتي وجود دارد كه بدون جراحي و با خوردن دارو، آن تومور از بين رفته است.  به هرحال، هوميوپاتي معجزه نمي‌كند، ولي قطعا بسيار موثر و كارآمد  است.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

7- چگونه ممكن است دارويي با دوز بسيار كم و آن هم آب خالي، درمان‌كننده باشد؟

 

دلايل منطقي براي اين امر وجود دارد كه براي دانشجويان اين رشته تشريح مي‌شود. مي‌توانيد به اين مقاله هم مراجعه كنيد. وانگهي، مگر نديده‌ايد كه خوردن مقدار بسياركمي سم، باعث مرگ شخصي شود؟ حال چه اشكال دارد كه خوردن مقدار كم دارويي، باعث شفاي انساني شود؟ «جور ديگر بايد ديد!»

 

متاسفانه يكي از خصوصيات عمومي مردم خصوصا در كشورهاي جهان سوم، آنست كه به جاي كيفيت به كميت توجه دارند و توجهشان به اندازه و تعداد و ارقام، بيشتر از كيفيت است. شما اين نگرش را در همه‌چيز مي‌بينيد: پول بيشتر، خانه‌اي با متراژ بيشتر، زمين بيشتر.... حتي زمان خريد ميوه، شخص بايد حتما چندجعبه ميوه بگيرد، احترام به ميهمان يعني گذاشتن يك خروار غذا در پيش او و .... متاسفانه وقتي همگان به جاي «كيفيت» در زندگي، به دنبال «مقدار» و «كميت» هستند، درك اين مساله برايشان دشوار مي‌شود كه چيزهاي كم‌حجم مي‌توانند بسيار موثر باشند. داروهاي هوميوپاتي حتي با بوييدن، موجب درمان مي‌شوند و لازم نيست حتما خورده شوند! اكثر مواقع هوميوپات‌ها براي آن كه بيمار فكر نكند دارند سركيسه‌اش مي‌كنند، به او دارو را به شكل خوراكي مي‌دهند! چون پذيرش اين امر در جامعه ما هنوز دشوار است كه به پزشكي مراجعه كنند و آن پزشك چيزي براي بوييدن به آنها بدهد و آن ها هم خوب شوند!

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

8- شنيده‌ام كه هوميوپات‌ها چيزي به اسم تشخيص و نام‌هاي خاصي براي هر بيماري‌ها ندارند. پس آنها چه چيزي را درمان مي‌كنند؟

 

البته شرح و بسط اين مطلب، نياز به مقاله‌اي جداگانه دارد و قبل از آن، خواننده بايد نكات زيادي را بداند؛ ولي در حد مقدمات و آشنايي بد نيست بدانيد كه هوميوپات‌ها درمان را به عهده خود بدن (يا بهتر بگوييم، نيروي حياتي او) مي‌گذارند. كاري كه هوميوپات مي‌كند شناسايي دقيق علائم بيماري شخص و دادن داروي مشابه است. يعني هوميوپات، شناخت علت غايي را ناممكن مي‌شناسد و مي‌گويد در بدن آنقدر علت و معلول‌هاي مختلف دارند روي هم اثر مي‌گذارند كه واقعا نمي‌توان دست روي چيزي خاص گذاشت و آن را مشكل بيمار دانست. ولي چون «مشابه است كه مشابه را درمان مي‌كند» هوميوپات با دادن داروي مشابه نيروي حياتي را تحريك مي‌كند و بدن خودش مي‌داند كه بهترين كار لازم چيست و درمان را انجام مي‌دهد. بنابراين ما با مجموعه علائم سروكار داريم، نه نام‌هاي خاص. دقت كنيد كه اكثر نامگذاري‌هاي پزشكي جزءنگرانه است و طبيعتا نمي‌تواند با خط‌مشي كل‌نگر هوميوپاتي سازگار باشد. مثلا وقتي پزشكي مي‌گويد فلان بيمار مراجعه‌كننده يك مورد زخم معده است، هوميوپات مي‌گويد فلان بيمار شخصي است با علائم درد معده، اشتهاي كم و ساير علائم ديگر كه لزوما در معده هم نيستند. چون نمي‌خواهد و نمي‌تواند بيماري را منحصر به يك قسمت بدن شخص كند و بايد او را به‌تمامي در نظر بگيرد. البته هوميوپات‌ها براي بعضي بيماري‌ها نام‌گذاري دارند كه وارد اين مبحث نمي‌شويم.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

9- با اين همه ادعا درباره فوائد هوميوپاتي، چرا اين رشته ناشناخته است؟

 

(1) اتفاقا هومیوپاتی فقط و فقط در خاورمیانه کمتر شناخته شده است و در كشورهاي پيشرفته، بسيار هم شناخته‌شده است. (كافي است در اينترنت، به كمك يك سايت جستجوگر مانند google، به دنبال كلمه homoeopathy يا homeopathy بگرديد.) بد نيست به اين مقاله هم نگاه كنيد كه نشان‌گر وضعيت هوميوپاتي و كلا پزشكي‌هايي غير از شكل رايج در بسياري از كشورهاي دنيا مي‌باشد.

 

(2) دوري هوميوپات‌ها از تعاليم اصيل هوميوپاتي در اوائل قرن بيستم باعث شد كه درمان‌هاي آنها موثر نباشد. اين امر، با ظهور آنتي‌بيوتيك‌ها هم‌زمان بود كه (ظاهرا) باعث بهبود بيماري‌ها مي‌شد. در نتيجه هوميوپاتي تا اواخر قرن بيستم به حاشيه رانده شد. ولي اكنون دو سه دهه است كه مجددا دارد آوازه سابق خويش را بازمي‌يابد. يكي از علل اصلي آن نيز شايد حركت عمومي متفكران جهان در عرصه‌هاي مختلف به سمت كل‌نگري و تفكر سيستمي باشد.

 

(3) در هوميوپاتي، كليه داروها درمان‌كننده هستند، نه مسكن. اصولا در هوميوپاتي مسكن وجود ندارد. چون هوميوپات‌ها معتقد به درمان ريشه‌اي بيماري هستند، روي علائم آن سرپوش نمي‌گذارند. لذا مثلا كسي كه سردرد دارد، به شكل آهسته و پيوسته (ولي براي هميشه) درمان خواهد شد. حال آنكه در جامعه ما، اكثر افراد دوست دارند كه فورا دارويي بخورند و دردشان ساكت شود. اين ديدگاه كوتاه‌نگر باعث مي‌شود كه مردم، داروهايي با تاثير سريع ولي كوتاه‌مدت را بر دارويي با تاثير هميشگي ترجيح دهند. اين امر، يكي از دلايل مهم مهجورماندن هوميوپاتي است.

 

(4) درمان ارزان و مناسب هوميوپاتي، باعث به خطرافتادن صنعت بسيار پرآمد داروسازي در بسيار كشورهاست. لذا سعي در تخريب وجهه اين علم (و ديگر انواع پزشكي كل‌نگر مثل طب سوزني، انرژي‌درماني، آيورودا و ...) دارند.

 

(5) وجود هوميوپات‌هاي بي‌وجدان و بي‌سواد كه با سو‌ءاستفاده از نام اين علم، باعث بدنامي هوميوپاتي شده‌اند، يكي از مشكلات مهم ديگر مي‌باشد.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

10- چه دليل داريد كه نشان دهد داروهاي هوميوپاتي يا همان آبي كه به بيمار مي‌دهيد، تاثير تلقيني نداشته باشد؟

 

(1) داروهاي هوميوپاتي روي نوزادان، افراد بيهوش، افرادي با ناراحتي‌هاي مختلف ذهني (مثلا افراد ديوانه)، جانوران و گياهان اثر مي‌كند. آيا همه اين موارد بر اثر تلقين درمان مي‌شوند؟

 

(2) علائم تك‌تك داروهاي هوميوپاتي به دقت ثبت شده و مشخص مي‌باشد. بنابراين براي آزمايش، مقدار خيلي كمي از يكي از داروها را به آزمايش‌شونده مي‌دهيم. او نمي‌داند كدام دارو را مي‌خورد و چون آب خالي مي‌خورد، از روي مزه هم نمي‌تواند چيزي حدس بزند. پس از خوردن دارو، در شخص دقيقا علائمي ظاهر مي‌شود كه از قبل در كتاب‌هاي داروشناسي هوميوپاتي ثبت شده. آيا اين، با تلقين ميسر است؟

 

(3) جالب آن كه بعضي مخالفان هوميوپاتي از يك طرف ادعا مي‌كنند كه داروهاي هوميوپاتي چون آب خالي هستند هيچ تاثيري ندارند و از طرف ديگر مي‌گويند كه مصرف داروهاي هوميوپاتي عوارض دارد. يكي از اين حضرات هم نيست بگويد بالاخره اين چه آبي است كه تاثير ندارد، ولي عوارض دارد؟

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

11- هنگام مراجعه به يك هوميوپات، چه رفتاري بايد داشت؟

 

(1) تمامي مشكلاتی را که می‌خواهید برطرف شود با صداقت و صراحت بگویید. از دید هومیوپات، همه مشکلات جسمی روحی و ذهنی و احساسی شما به هم مربوطند. پس همه را بیان کنید. هرچه تصوير بهتري از علایم خود به هوميوپات بدهيد بيشتر به او در تشخيص صحيح دارو كمك خواهيد كرد.

 

(2) واقعيات را به هوميوپات بگوييد. در جامعه ما، اكثر افراد به دلايل فرهنگي از طرح مسائلي مانند مشكلات جنسي، روابط زناشويي و يا مشكلات فكري اجتناب مي‌كنند. چنانچه اين مسايل مهم را ناگفته بگذاريد، داروي شما درست درنخواهد آمد. بنابراين شما مي‌يينيد كه هوميوپات، گاهي همراهان بيمار را به بيرون‌رفتن از اتاق دعوت مي‌كند تا بتواند راحت‌تر با بيمار خود صحبت كند.

 

(3) براي هوميوپات، گفته‌هاي بيمار بسيار ارزشمندتر از معاينه بيمار است. در گفته‌هاي خود، صادق و دقيق باشيد.

 

(4) درمان بيماري‌هاي مزمن در هوميوپاتي، درماني آهسته و پيوسته است و نيازمند صبر و شكيبايي بيمار و خانواده او مي‌باشد. با اين كه آثار خوشايند بهبود، از همان يكي دو ماه اول خود را نشان خواهد داد، ولي بايد صبور باشيد و مرتب با هوميوپات خود در تماس باشيد. هرچه شخصي بيماريش قديمي‌تر باشد و داروهاي شيميايي بيشتري مصرف كرده باشد و شرايط زندگيش ناگوارتر باشد درمان طولاني‌تري نياز خواهد داشت.

 

(5) در هوميوپاتي، پيگيري وضع بيمار (خصوصا بيمار مزمن) بسياربسيار مهم است و شما خواهيد ديد كه هوميوپات علائم جلسه اول مراجعه شما را ثبت مي‌كند و هميشه در مراجعات بعدي، آن پرونده را بازبيني مي‌كند. با او همكاري كنيد و درمان خود را ناقص نگذاريد تا به لطف خداوند به شفاي كامل برسيد و از احساس نشاط و رضايت سلامت كامل خود، لذت ببريد.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

 

12- چگونه مي‌توان هوميوپاتي آموخت؟

 

قبل از هرچيز بايد دانست كه درمان به روش هوميوپاتي، امري بسيار مشكل و طاقت‌فرسا و نيازمند زحمت، دقت، تيزبيني و كوشش فراوان هوميوپات مي‌باشد. لذا توصيه مي‌شود كه اگر عاشق درمان بيماران و رنجوران نيستيد، اصلا دنبال يادگرفتن اين رشته نباشيد كه عشق آسان نمود اول، ولي افتاد مشكل‌ها!

 

 

خوشبختانه در سال‌هاي اخير، کلاسهای آموزشی به شکل آزاد در ایران برگزار می‌شود. کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان، آلمان، هندوستان، پاکستان، امریکا، کانادا و ... مراکز آموزشی  و دانشگاهی متعددی در این زمینه دارند. امكان طبابت به روش هوميوپاتي به شكل رسمي و قانوني در ايران فراهم شده است و افراد پزشک می توانند به شکل هومیوپاتی اقدام به درمان کنند. مطالعه كتاب‌هاي مختلف در زمينه علوم كل‌نگر، تفكر سيستمي و تفكر كل‌نگر مفيد خواهد بود. ضمنا فصلنامه «طب كل‌نگر» در هر شماره خود چند مقاله درباره آشنايي با هوميوپاتي و گزارش موارد درماني آن دارد. پزشكان محترم مي‌توانند به كتاب‌ها و مقالات علمي بسياري به زبان‌هاي فارسي و اصلي وجود دارد كه از آن جمله مي‌توان به ارغنون پزشكي (ترجمه كتاب ارگانون دكتر هانمن)، روح داروهاي هوميوپاتي (دكتر سنكران)، روش تهيه داروهاي هوميوپاتي، نحوه تجويز داروهاي هوميوپاتي و . . . مراجعه نمايند. به محصلان دبيرستاني (و صدالبته كليه علاقه‌مندان ديگر) نيز مطالعه كتاب «يك: كوانتوم، عرفان و درمان» تاليف دكتر مسعود ناصري توصيه مي‌شود.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

13- وضعيت كنوني هوميوپاتي در جهان و ايران چگونه است؟

 

شاگردان هانمن، متاسفانه، با دورشدن از تعاليم اصيل وي باعث شدند كه هوميوپاتي سيري نزولي را طي كند و مدت‌ها كارآمدي خود را از دست بدهد. حتي در كشوري مثل امريكا كه انجمن هوميوپاتي قبل از انجمن پزشكي تاسيس شد، همين سير نزولي باعث شد هوميوپاتي جايگاه واقعي خود را از دست بدهد. ولي در دهه‌هاي اخير و هم‌زمان با اهميت‌يافتن مجدد علوم كل‌نگر، شاهد احياي هوميوپاتي هستيم. در بسياري از كشورهاي اروپا (انگلستان، آلمان، فرانسه، اسكانديناوي، اروپاي شرقي و ...) امريكا، كانادا، شبه‌قاره هند، ژاپن و ... هوميوپاتي جايگاه مهمي دارد. در اروپا داروهاي هوميوپاتي در فهرست داروهاي بي‌خطر قرار دارند و در اغلب داروخانه‌ها يافت مي‌شوند. كادر پزشكي خاندان سلطنتي انگلستان هوميوپات هستند و بسياري از رجال سياسي از پزشكان هوميوپات استفاده مي‌كنند. در كشورهايي مثل انگلستان، هوميوپاتي تحت پوشش بيمه درماني نيز قرار دارد.

 

در كشور ما، درمان به روش هوميوپاتي چندسالي است كه مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي قرار گرفته است و خوشبختانه با اين كه اين رشته در كشور ما جوان است، هوميوپات‌ها به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافته‌اند و اكنون با اطمينان مي‌توان گفت هوميوپاتي ايران در سطح جهاني حرف‌ها براي گفتن دارد. متاسفانه، تمركز اغلب هوميوپات‌ها در تهران مي‌باشد و اكثريت مردم از دست‌يابي به اين روش  كارآمد و ارزان محروم هستند.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

14- رژيم غذايي پيشنهادي هوميوپاتي چيست؟

 

دقت كنيد كه در هوميوپاتي، هر بيمار، يك مورد منحصر به فرد است و نمي‌توان هيچ توصيه‌اي را براي همه افراد عموميت داد. هوميوپات براي هر بيمار، با توجه به كليت علائمش، ممكن است رژيمي خاص او توصيه كند. البته در حين خوردن داروهاي هوميوپاتي، بايد از خوردن قهوه، سير، نعناع، عرقيات گياهي به‌ويژه بادرنجبويه و ساير موادي كه مشخصا تحريك‌كننده هستند اجتناب كرد؛ چرا كه تاثير داروهاي هوميوپاتي را خنثي مي‌كنند.

برگشت به ابتدا

 

 

 

 

15- من به هيچ هوميوپاتي دسترسي ندارم. چه كنم؟ هيچ داروي شيميايي نخورم؟ نزد پزشكان نروم؟

 

البته كه بايد پيش پزشك برويد! ولي  به توصيه‌هاي زير هم توجه كنيد:

 

1- به خودتان رحم كنيد و سرخود دارو مصرف نكنيد! (چه داروهاي متداول شيميايي، چه هوميوپاتي)

 

2- با اظهار فضل ناآگاهانه براي هيچكسي دارو يا روش درماني تجويز نفرماييد. (البته اگر پزشك نيستيد!)

 

3- اصلا از داروهاي مسكن استفاده نكنيد. مگر اين كه واقعا مشكل‌تان غيرقابل تحمل باشد. معنايي ندارد كه چون نمي‌توانيد سردردي را تحمل كنيد مسكن بخوريد يا چون اعصابتان خرد است، چندقرص آرام‌بخش بالا بياندازيد! به نوشته‌هاي متعددم در وبلاگ و بايگاني آن، درباره‌ي بي‌فايده بودن راه‌حل‌هاي مقطعي و مسكن مراجعه كنيد. ( كم‌ضررترين داروهاي شيميايي، از ديد هوميوپاتي، آنتي‌بيوتيك‌ها هستند.)

 

4- از ديد كل‌نگر، هر بيمار يك مورد خاص و منحصربه فرد است. قواعدي را كه به صورت تجربه بين مردم متداول است، به همه بيماران تعميم ندهيد. مثلا مردم مي‌گويند براي اين كه فردي كه تب كرده خوب شود، بايد حتما عرق كند! اين قاعده براي همه صادق نيست. گاهي يك بيمار سرماخورده با مايعات گرم بهتر مي‌شود و يكي با هواي آزاد، يكي با اتاق تاريك و يكي با موسيقي. بيماران، هريك دنياي خاص خود را دارند. كوشش كنيد وقتي يكي از دوروبري‌ها بيمار مي‌شود، به خوبي بفهميد با چه چيزهايي بهتر مي‌شود و با چه چيزهايي بدتر و سعي كنيد طبق نظر او رفتار كنيد. (اين امر مخصوصا درمورد كودكان صادق است. مثلا كودك دچار نوعي تب مي‌شود كه با جريان هواي آزاد در اتاق بهتر مي‌شود و هرچه فغان مي‌كند كه من در اين اتاق دربسته دارم ديوانه مي‌شوم، مادر مي‌گويد كه نه! سرما مي‌خوري. صبر كن عرق كني خوب شوي!) هربيمار را يك مورد منحصر به فرد بدانيد و به نظراتش توجه كنيد تا زودتر خوب شود! اصلا  قرار نيست همه مثل شما باشند و مثل شما بيمار شوند يا مثل شما فكر كنند!

برگشت به ابتدا

 

 

نقل قول و استفاده از اين نوشته، به شكل متداول و با ذكر ماخذ، مانعي ندارد.

http://shortcut.persianblog.ir

تهيه و تنظيم: آذرماه 1382 آخرين بازبيني تیر ماه 1386

July 2008